طراحي لوگو را مي توان به عنوان يکي از عناصر ضروري در امر تبليغات يک کسب و کار و معرفي نمود. لوگو که به آن نشان واره هم گفته مي شود در واقع يک علامت گرافيکي است که جهت انتقال مفهومي در خصوص يک کسب و کار طراحي مي شود. طراحي لوگو ترکيبي از هنر و دانش است. نمي توان گفت طراحي لوگو صرفا يک فرايند گرافيکي است. زيرا در زمان طراحي اين نشانه ها بايد به همه المان هاي مورد استفاده توجه ويژه اي شود.


 


طراحي لوگو ترکيبي از شکل و حروف و رنگ و طرح است و منحصر به فرد بودن آن در عين سادگي از اهميت بالايي برخوردار است. طراحي صحيح و اصولي يک لوگو مي تواند قدرت يک برند را به نمايش بگذارد. به طور کلي امروزه استفاده از تصاوير به جاي نوشته ها جايگاه خوبي نزد مخاطبان يافته است. حتي فارغ از طراحي لوگو در بسياري از تابلو هاي راهنما استفاده از تصاوير به جاي نوشته ها نقشي موثر تر بر مخاطبان داشته است.


 


اصول طراحي لوگو و ويژگي هاي مربوط به آن

 


انواع و روش هاي طراحي لوگو


به طور کلي روش هاي مختلفي براي طراحي لوگو وجود دارد اما مي توان همه اين موارد را در سه دسته اصلي تقسيم بندي نمود. هر کدام از اين دسته ها داراي شرايط و ويژگي هاي خاص خود هستند. دسته اول لوگو هايي هستند که حالت نوشتاري دارند. به اين گونه لوگو ها لوگوتايپ گفته مي شود. ويژگي اصلي اين گونه لوگو ها اين است که مي توانند به آساني عنوان يک کسب و کار را در اذهان ماندگار نمايند. در طراحي لوگو به صورت نوشتاري طراح بايد تمام توجه خود را بر فونت ها معطوف نمايد. مي توان از هنر طراحي فونت براي طراحي لوگو استفاده کرده و يا اينکه با ايجاد خلاقيت در نوع نوشتن حروف فونت ها طرحي خاص به وجود آورد.


 


نوع ديگر طراحي لوگو مواردي است که تکيه طراحي آن ها بر روي تصاوير است. به اين معنا که در اين نوع لوگو ها از نوشته ها استفاده نمي شود و از طراحي هاي ويژه اي بهره مي برند.  اين طرح ها مي توانند شامل ترکيبي از اشکال هندسي با تصاوير مربوط به کسب و کار باشد. در نهايت دسته سومي که بايد مورد بررسي قرار گيرد دسته اي است که در آن ها ترکيبي از هر دو دسته قبل يافت مي شود. به اين معنا که ترکيب نوشته ها و تصاوير مي توانند لوگو را ايجاد نمايند. انتخاب هر يک از اين دسته ها کاملا وابسته به عواملي نظير نوع کسب و کار، مخاطبان و حتي سليقه تصميم گيرندگان دارد.


اصول طراحي لوگو و ويژگي هاي مربوط به آن


 


چه اصولي در طراحي لوگو بايد مورد توجه قرار گيرند؟


هنگامي که صحبت از طراحي لوگو به ميان مي آيد بايد در ابتدا به معرفي برخي از اصول بپردازيم. اصولي که رعايت آن ها در طراحي لوگو مي تواند منجر به افزايش کيفيت طراحي شود. در ادامه قصد داريم اندکي در خصوص اين موارد صحبت کنيم تا در صورتي که قصد طراحي لوگو و يا سفارش آن را داريد بدانيد چه نکاتي را بايد در اولويت انتخاب خود قرار دهيد. پيش از هر چيزي لازم است اشاره کنيم که طراحي لوگو موضوعي است که از سليقه افراد به ويژه فردي که طراحي را بر عهده دارد منشا مي گيرد اما آن چه که اهميت دارد اين است که سليقه و نظر طراح بايد بر اساس چهارچوب هاي مشخصي که براي طراحي لوگو در نظر گرفته شده است پيش برود.


 




  • سادگي در طراحي لوگو را از ياد نبريد:




اولين موضوعي که در خصوص اصول طراحي لوگو بايد مورد توجه قرار گيرد سادگي در طراحي است. طراحي هاي به دور از شلوغي مي تواند در انتقال مفاهيم بهتر عمل نمايد از طرفي به قول معروف طراحي هاي ساده شيک تر هستند. طرح هاي بسياري مانند طرح لوگوي شرکت اپل وجود دارند که در واقع طرح عجيب و غريبي ندارند اما مي توانند به راحتي با مخاطبان ارتباط برقرار نمايند.


 




  • توجه به هماهنگي هاي فرهنگي و اجتماعي طراحي لوگو




اگر چه طراحي لوگو براي يک کسب و کار خاص صورت مي گيرد و در واقع بايد مطابق با شرايط و موضوع آن باشد اما نبايد فراموش کرد که مخاطب طرح هاي شما مردم هستند و اگر در اصول طراحي لوگو به فرهنگ و شرايط اجتماعي جامعه توجه نشود مي تواند اثرات سوء بيشتري در مقايسه با مزاياي آن به همراه داشته باشد. پيش از طراحي لوگو وظيفه داريد بايد ها و نبايد هاي فرهنگي و اجتماعي جامعه را مد نظر قرار دهيد و سپس بقيه مراحل را بر پايه اين اصول پيش ببريد.


 


ويژگي هاي طراحي لوگو

 




  • کاربردي بودن در طراحي لوگو بسيار مهم است




طراحي لوگو بايد به گونه اي انجام شود که لوگوي مورد نظر از همه لحاظ کاربردي باشد. منظور از کاربردي بودن لوگو اين است که بتوان آن را در شرايط مختلف مورد استفاده قرار داد. براي روشن تر شدن اين موضوع بايد به اين نکته اشاره نمود که طراحي لوگو براي استفاده در کمپين هاي تبليغاتي انجام مي شود. تغيير ابعاد لوگو از جمله مواردي است که بايد مد نظر طراحان قرار داشته باشد. به عنوان مثال طراحي لوگو نبايد به گونه اي باشد که در صورتي که در سايز هاي کوچک تر استفاده شود ترکيبي ناخوشايند ايجاد نمايد. علاوه بر اين استفاده از لوگو بايد در رنگ هاي مختلف امکان پذير باشد. به طور کلي بايد به اين نکته توجه کنيد که لوگو نشانه اي ماندگار براي يک کسب و کار به شمار مي رود و بايد تازگي و جذابيت خود را طي ساليان سال حفظ نمايد.


 




  • منحصر به فرد بودن در طراحي لوگو




در هنگامي که صحبت از اصول طراحي لوگو به ميان مي آيد بايد اصل انحصاري بودن آن را رعايت نماييد. منظور اين است که در طراحي لوگو نبايد هرگز از ساير طرح ها کپي برداري انجام شود. مي توان از انواع طرح هاي موجود الهام گرفت و نوع و روش طراحي لوگو را انتخاب کرد. اما طراحي بايد کاملا اختصاصي انجام شود. طراحي بايد به گونه اي باشد که همواره ياد آور کسب و کار مورد نظر باشد.


 


اهميت طراحي لوگو


 


 


سخن پاياني در خصوص طراحي لوگو


در پايان بايد به اين نکته اشاره نمود طراحي لوگو زماني موفق خواهد بود که لوگوي مربوطه بتواند به طور کامل مخاطبان را جلب کرده و بتواند در کمترين زمان ممکن پيام مربوط به آن را منتقل نمايد. رعايت اصولي که در بالا گفته شد مي تواند اين امکان را براي لوگو فراهم آورد تا حتي با گذشت چندين سال باز هم انتقال مفهوم مورد نظر را بهترين شکل ممکن به مخاطبان انجام دهد.


 


براي جمع بندي نهايي بايد گفت طراحي لوگو بايد به صورت حرفه اي و مطالعه شده انجام شده و در عين حفظ سادگي بتواند نشان دهنده هويت يک سازمان يا مجموعه باشد. ترکيب جذاب رنگ و فونت و تصاوير در کنار هم مي تواند اهداف مورد نظر را براي طراحان لوگو و صاحبان کسب و کار فراهم نمايد.


مشخصات

تبلیغات

محل تبلیغات شما
محل تبلیغات شما محل تبلیغات شما

آخرین وبلاگ ها

برترین جستجو ها

آخرین جستجو ها

شوق باران اخبار منتخب را ازما بخواهيد:منتخب اصفهان Kapil عکس يادداشت هايي از يک زندگي Rasul Ehya Danesh فروشگاه ونوس گرافیک