اصول طراحي لوگو




لوگو، عنصري گرافيکي از علائم يا برچسب‌ها است به ‌طوري که با سبک حروف يا قلم خاصي تنظيم شده يا به صورت ويژه اما خوانايي چيده شده‌است. شکل، رنگ، سبک حروف بايد مشخصاً از ديگر علايم مشابه متفاوت باشد.


لوگو طرح ملموسي براي نماياندن خدمات، محصولات و کالاي مورد نظر است. همچنين خصوصيات سازمانها و نهادها را شرح مي‌دهد.


لوگو، آرم و نشانه، معرف هويت و شخصيت يک مجموعه، شخص، شغل و يا هرگونه فعاليت مي باشند.


داشتن دانش کافي، تجربه و خلاقيت از گزينه هايي است که هر طراح “لوگو، آرم و نشانه” قوي و حرفه اي بايد واجد آن باشد.


اصول کلي که براي يک لوگو تعريف شده عبارت است از:


how-to-design-logo



  1. ساده باشد.

  2. با فرهنگ موضوع همخواني داشته باشد.

  3. قابليت تک رنگ شدن را داشته باشد

  4. قابليت کوچک شدن در ابعاد 1 سانتي متر را دارا باشد.

  5. ترجيحاداراي فرم هندسي باشد.

  6. وضوح عوامل مورد استفاده در نظر گرفته شود.

  7. تناسب عوامل مورد استفاده کاملا رعايت شود.

  8. منحصر به فردباشد.


سه نوع کلي براي طراحي لوگو وجود دارد :



  1. نوشتاري(لوگوتايپ يا مونوگرام)

  2. تصويري و علامت اختصاري(پيکتوگرام و آرم)

  3. نوشتاري – تصويري


اينکه کدام يک از اين سه نوع طراحي لوگو مناسب است بستگي به برخي از عوامل دارد، از جمله وسعت کاري، منحصر به فرد بودن اسم، نوع شغل يا خدمات و عواملي ديگر.


عوامل موفقيت لوگو يا نشانه:


يک لوگو يا نشانه موفق به سرعت بر مخاطب تاثير مي گذارد و چشم را به شدت به خود جلب مي کند. لوگو يا نشانه بايد بي هيچ سخن يا کلامي به سرعت قابل تشخيص باشد و داراي انسجامي باشد که آن را از ديگر نشانه ها متمايز سازد. نشانه خوب بايد آنچنان قوي و معتبر باشد که تا مدت زمان طولاني همچنان اعتبار خود را حفظ نموده و قابل استفاده باشد. براي طراحي هر نوع حرف نشانه اي را هاي زيادي وجود دارد اما اصلي ترين ويژگي يک نشانه يا يک نماد خوب، سادگي يا ايجاز آن است.


اصطلاح معروف “کمترين بيشترين است” به کرات توسط طراحان و کساني که طراحي تدريس کرده اند استفاده شده است. اصل “کمترين بيشترين است” به آموزه هاي مدرسه باهاوس مربوط مي شود و بايد به هنگام طراحي نشانه آن را به خاطر سپرد.


بنابراين ملاحظه مي شود لوگو در عين سادگي داراي ويژگي ها و خصوصيات بسيار زيادي است که بايستي به طور ظريف و دقيق همگي اين مفاهيم در قالب يک تصوير به وجود آيد. به همين دليل است که برخي معتقدند لوگو يکي از مشکل ترين موضوعات طراحي گرافيک است.


Pepsi_logo_2008


آرم (علامت):


طي سال هاي گذشته و توسط بعضي از استادان دانشکده هاي هنري در ايران سعي گرديد به جاي واژه آرم يا لوگو که يک اصطلاح بيگانه بود از واژه نشانه استفاده شود، ولي همانطور که در مباحث قبل اشاره شد واژه نشانه دامنه بسيار وسيع تر و گسترده تر از بحث گرافيک را در بر مي گيرد. پس بهتر است از همان واژه آرم يالوگو که امروز نيز زياد مورد استفاده قرار مي گيرد، استفاده نمود.طراحي آرم يکي از مهم ترين شاخه هاي رشته گرافيک محسوب مي گردد و معرف هويت و شخصيت يک مجموعه، شخص، شغل و يا هرگونه فعاليت مي باشد.


دسته اي از کارت هاي ويزيت که در آن ها آرم حرف اول را مي زند يعني به نوعي تاکيد بر روي عناصر است. آرم بايد در مکاني قرار گيرد که ترکيب کل کار را بهم نزند و در کنار نوشتار فضايي مناسب و ترکيب بندي چشم نواز داشته باشد. در کنار آرم همواره نام اصلي موسسه محصول يا موضوع درج مي گردد که معرف آن مي باشد. نوع حروف و نحوه قرار گرفتن آن از موارد مهم در کنار طراحي آرم در کارت ويزيت محسوب مي شود. مجموع عناصر طراحي شده در کنار نوشته يک نوشته را کامل مي سازند.يک آرم خوب و متعادل آرمي است که علاوه بر جنبه هاي زيبايي شناختي و رساندن مفهوم و موضوع … در هنگام کوچک شدن و قرار گرفتن در کارت ويزيت از زيبايي و گويايي آن کاسته شود. دونالد آندرسون در کتاب عناصر طرح بيان مي کند که تکنيک گاهي اساسي ترين عامل در ساده نمودن جزئيات يک شکل بغرنج و تبديل آن به يک آرم هنري و قابل درک است و به همين دليل بايد داراي قابليتهاي فراواني باشد، در اصل يک آرم در حکم امضاء و مهر شخص و يا اشخاص مورد نظر است.


طراحي لوگو تايپ


يکي از عوامل مهم و گاهي مهم ترين ابزاري که در شکل گيري يک هويت خاص يا يک يونيفورم کلي مورد استفاده طراحان قرار مي گيرد لوگو است، لوگو تايپ يا نشانه نوشته، اغلب نام خاصي براي يک شرکت، مجموعه يا کالا و گاهي تنها يک نوشته حتي فاقد معني است که با طراحي خاص و متفاوت ارائه نشده تا به اذهان بنشيند. در اکثر اوراق اداري در يک نگاه سريع اولين چيزي که به نظر مخاطبان مي رسد لوگوي آن است، نام شرکت يا شخص حقيقي و … که در بسياري موارد مهم ترين پيام اوراق است. بيشترين کاربرد لوگوها آن است که براي مخاطب قابل شناسائي باشند. بنابراين در طراحي لوگو خوانا بودن همراه با متفاوت بودن يا ساير لوگوهاي هم موضوع يک اصل است.لوگو بايد قابل درک، تاثير گذار بوده و در ذهن بيننده باقي بماند. لوگو از سرمايه هاي معتبر يک شرکت محسوب مي شود. با ارتقاء يک شرکت همچنان نام و لوگوي آن ثابت مانده و طراحي لوگو براي نشانه يک شرکت توليدي يا خدماتي متفاوت است.


لوگويي که مصرف نشانه يک موسسه با دامنه فعاليتها و مخاطبين محدود را دارد مي تواند اندکي با دشواري خوانده شود و چندان ساده نباشد. هر چند که خوانايي و سادگي از اصول طراحي لوگو است.


يک لوگو در واقع، سمبلي بوده که مشخصات شرکت را نمايان مي سازد. لوگو تايپ، نام شرکت مي باشد، زماني که يک لوگو تايپ در صفحه سربرگ قرار مي گيرد به عنوان بخشي از هويت شرکت تلقي مي گردد. لوگو ابزار با ارزشي جهت شناخت سريع تر شرکت به حساب مي آيد.


در کل يک لوگوي ايده آل از يک نظر بايد پيام خود را بيان نمايد و احساس مخاطب را نسبت به شرکت برانگيخته و نمايان سازد. حال اين لوگو ممکن است کليه عملکرد مورد نظر شرکت را بيان نکند.


در هر صورت يک لوگو تايپ بايد داراي خصوصيات عمومي زير باشد:


HDM_Re_Branding_Pic_2



  1. عملکرد شرکت را نشان دهد.

  2. شناخته شده باشد.

  3. متنوع و متفاوت بالوگو تايپ با همنوع خود باشد.


 


 


 


در صورتي که لوگو تايپ يک شرکت دچار تغييرات و دگرگوني اساسي شود مخاطبان آن فکر مي کنند که نوع مالکيت شرکت تغيير کرده يا حوزه مربوط کاملا معقول شده است. بايدتوجه داشت که جديد ساختن لوگوي موجود با استفاده از لوگوي قديمي بهتر از کنار گذاشتن لوگوهاي قديمي و يا روي آوردن به يک لوگوي جديد مي باشد. نقش لوگو در ايجاد ارتباط و انتقال مفاهيم، نقشي کليدي و بسيار پر اهميت است.


_______________________________________________________


برگرفته از: exirprint


 


مشخصات

تبلیغات

محل تبلیغات شما
محل تبلیغات شما محل تبلیغات شما

آخرین وبلاگ ها

برترین جستجو ها

آخرین جستجو ها

گروه فرهنگی تبلیغی فاطمیون Kelly Welcome otaku هک اپ بونتی برای 10000امتیاز شرکت مقاوم سازی Gary اشپزی آکادمی کیوکوشین کاراته عباسی تبریز Donna سجاد سلیمان نژاد