از ميان 50 کمپاني مورد بررسي، در لوگوي 43 کمپاني، تنها از يک يا دو رنگ استفاده شده است. نتايج نشان ميدهد قرمز و آبي با اختلاف بسياري نسبت به ديگر رنگها، محبوبترين به حساب مي آيند.
روانشناسي رنگ يک بخش حياتي و بسيار مهم در طراحي لوگو محسوب ميشود. قرمز و آبي نمايانگر دو سمت مخالف طيف رنگ هستند. قرمز رنگ اضطرار و تحرک است که در لحظه واکنش بيننده را در پي دارد. در حالي که آبي القا کننده آرامش و اعتماد است.
استفاده از پالتهاي ساده رنگ در واقع تبعيت از روانشناسي رنگ است. اين رنگها پيام مورد نظر برند را واضح و دقيق به مشتري منتقل ميکنند. در مقابل، يک لوگو با رنگهاي متضاد بسيار، باعث سردرگمي مشتري درباره کمپاني و محصول ميشود.
لوگوهاي مسطح به تازگي در حال توسعه روزافزون هستند. از بين 50 لوگوي مورد بررسي، 45 لوگو به طور کامل مسطح بودند و از بين 5 لوگوي ديگر، 3 تاي آنها ترکيبي از صفحات لبهدار و مسطح را مورد استفاده قرار داده بودند.
لوگوهاي مسطح در صفحه نمايش موبايل بهتر به نظر ميآيند. در عصر حاضر روز به روز افراد بيشتري براي وبگردي و مراجعه به صفحات مورد نظرشان از موبايل استفاده ميکنند. بنابراين کمپانيها در طراحي لوگو و جذب مشتري، بايد اين فاکتور را در نظر داشته باشند.
با اين وجود، همه برندها مجبور نيستند که لوگوي مسطح داشته باشند. براي مثال BMW و Volkswagen لوگوهايي کاملا لبهدار و سه بعدي دارند. لوگوهاي اين کمپانيها در ميان مردم به حدي پذيرفته شدهاند که نيازي به تغيير آنها حس نميشود.
ولي از آنجايي که اکثر خريداران با استفاده از موبايل خريد و يا جستجوي خود را انجام ميدهند، توصيه ما اين است حتي اگر لوگوي شما در حالت سه بعدي قويتر به نظر ميرسد، آن را به حالت مسطح در بياوريد.
يکي از نکاتي که در بررسي لوگوهاي برتر به چشم ميخورد، اين بود که 36 کمپاني لوگوي خود را در چندين ورژن طراحي کرده بودند.
استفاده از ورژنهاي مختلف لوگو، باعث ميشود شما در پلتفرمهاي مختلف پيشرفت چشمگيري داشته باشيد. نکته مهمي که در اين خصوص بايد به خاطر بسپاريد اين است که در تمامي اين ورژنها، لوگوي خاص شما قابل شناسايي باشد و لوگوي جديدي محسوب نشود.
با اينکه يک لوگوي مسطح روي موبايل به خوبي کار ميکند، فراموش نکنيد که شما بايد نمايشي کوچک (Thumbnail) از لوگوي خود داشته باشيد که بتواند در جلب توجه با ديگر برندها به رقابت بپردازد.
براي مثال فيسبوک به تازگي لوگوي خود را با انتخاب يک تايپفيس جديد تغيير داد. ولي بسياري افراد متوجه اين تغيير نشدند چرا که نشان کوچک آن “f” روي وبسايتها و موبايل بدون تغيير باقي مانده بود.
برگرفته از: هزار و يک بوم
طراحي لوگو ارزان و با کيفيت در شرکت تبليغاتي کِي نگار
درباره این سایت