روانشناسي طراحي لوگو



انتخاب اشکال مختلف لوگو که توسط نام‌هاي تجاري معروف استفاده شده است، تصادفي نيست. در اين متن، مارتين کريستي، طراح گرافيک شرکت «لوگو ديزاين لندن» در مورد روانشناسي‌ نهفته در دل يک لوگو توضيح مي‌‌دهد. مارتين کريستي کارگردان هنري است و پس از سال‌ها تجربه در زمينه نشان و طراحي‌، مارتين گاهي تجربياتش را با مشتريان و طراحان گرافيک در ميان مي‌گذارد. براي آشنايي بيشتر با روانشناسي لوگو با ما همراه شويد. 


هنگامي‌ که صحبت از گسترش يک نام تجاري است، طراحي‌ لوگو در جايگاه اول قرار دارد. تسلط يک طراح بر برانگيختن واکنش احساسي‌ مخاطب، مي‌‌تواند تاثيري عميق بر روي جلب و جذب مشتري يا مشتري‌هاي احتمالي‌ يک کالا، خدمات يا شرکت داشته باشد. يک لوگوي قدرتمند ممکن است ساده به نظر برسد ولي‌ طراحي يک لوگوي قوي هرچيزي است غير از يک کار ساده.


با اين آگاهي‌ که  فرم کلى معروف‌ترين لوگوهاى تجارى که در روز با آن روبرو هستيم به طور تصادفي انتخاب نشده‌اند، مى توان به اهميت دانش روانشناسى لوگو و قوت دو چندانى که به اين آفرينش مي‌بخشد، پى برد. در اين مقاله نگاهي‌ به استفاده آگاهانه از فرمى که مى‌تواند پژواک دلخواه را به لوگوي انتخابي شما بدهد خواهيم داشت.


چشم انسان فرم يک لوگو را چگونه مي‌بيند؟


فرم در روانشناسي لوگو


ضمير ناخودآگاه ما در جهات متفاوتي به شکل يک لوگو واکنش نشان مي‌دهد. خطوط مستقيم، دوّار، خميده يا لبه‌هاي دندانه‌دار همگي‌ معني متفاوتي را مخابره مي‌کنند، همچنين يک طراح ماهر مي‌‌تواند اشکال متفاوتى از خصوصيات يک نام تجاري استنتاج کند.


به عنوان مثل نشان نايک را در نظر بگيريد. ترکيبات خميدگي‌ها که به يک نقطه تيز ختم مي‌‌شوند تأکيد مستقيم بر روي حرکت دارند.


لوگو‌هاي خاص پيام‌هاي خاصي‌ را مخابره مي‌‌کنند:



  • دايره‌، اشکال تخم مرغي و يا حوني گرايش به نمايش يک پيام حسي مثبت دارند. استفاده از دايره در يک نشان مي‌تواند حاکي‌ از اجماع، دوستي‌، عشق، رابطه و يا يگانگي باشد. حلقه‌ها با اشاره به استحکام و دوام بر ازدواج يا شراکت دلالت دارند. خطوط منحني با هر شکلى، گوياى طبع و سرشت نه هستند.

  • لوگوهاى با لبه‌هاي صاف و مستقيم مثل مربع و مثلث استواري ،استحکام و همچنين تعادل را  در معني کاربردي القا مي‌‌کنند. خطوط مستقيم  و اشکال دقيق لوگو همچنين قدرت، حرفه‌اي بودن، لياقت و راندمان را توصيف مي‌‌کنند. با اين حال و به خصوص اگر با رنگ‌هاي آبي و خاکستري ترکيب شده باشند، ممکن است سرد و ناخوانده به نظر برسند. واژگون ساختن آنها به طور نامتعادل يا استفاده از رنگ‌هاي پويا مي‌‌تواند با اين تعارض مقابله کرده و فرمي‌ دلچسب و گيرا خلق کند.



  • همچنين گفته مي‌شود که اشکال سه گوش رابطه خوبي‌ با قدرت، علم، مذهب و قانون و در نهايت ميل به نمايش صفات مردانه دارند، پس چندان هم اتفاقي نيست که شکل مثلث به طور برجسته بيشتر در لوگوي شرکت‌هايي ديده مي‌‌شوند که محصولاتشان تعصبات مردانه دارند.

  • ضمير ناخودآگاه ما خطوط عمودي را با مردانگي، قدرت و تعارض يکي‌ مي‌‌بيند، در صورتي‌ که خطوط افقي همبستگي‌، اسودگي‌ و آرامش را انتقال مي‌‌دهند.

  • مفهوم شکل و فرم همچنين طراحى حروف را بسط و گسترش مي‌‌دهد. حروف دندانه يا گوشه‌دار ممکن است براي نشان دادن تعارض يا پويايي ظاهر شوند. از طرف ديگر حروف نرم و مدور نشان از جواني دارند. شکل حروف و متون منحني تمايل به نمايش حس نه دارند، در صورتي‌ که حروف چيني‌ قوي و زخيم لايه‌هاي مردانه را آشکار مي‌‌سازند.


چگونگي‌ به کارگيري روانشناسي‌ در طراحى فرم لوگو


 


پيش از آغاز طراحي‌ يک لوگو براي مشتري، فهرستي از ارزش‌ها و صفاتي که نشان بايد انتقال دهد تهيه کنيد. به همين علت شما بايد در مورد مشتري و حرفه‌اش تا آنجا که مي‌‌توانيد اطلاعات کسب کنيد. از مشتري خود بخواهيد تا فهرستى از ارزش‌هاي حقوقي، اهداف و فلسفه‌هاي حرفه‌اش برايتان گردآوري کند.


هنگامي‌ که اطلاعات کافي‌ در مورد پيامي‌ که نشان شما قصد انتشارش را دارد به دست آمد، آنگاه قادر خواهيد بود اين اطلاعات را نه تنها با شکل و فرم لوگو بلکه با رنگ و شکل حروف هماهنگ سازيد. به عنوان مثال، هنگامي‌که فرمي‌ قوي را انتخاب مي‌کنيد اما آن را بيش از اندازه مردانه مي‌يابيد، رنگ يا رنگ‌هايي را انتخاب کنيد که نمود مردانه آن را کاهش دهد.


تئوري گشتالت (Gestalt) در روانشناسي لوگو


تئوري گشتالت (Gestalt) در روانشناسي لوگو


به منظور گسترش کاربرد روانشناسي‌ در مرحله‌اي عميق‌تر، به تئوري گشتالت (تشکيل و ترکيب چند عمل يا پديده فيزيکي‌، حياتي و روانشناسي براي انجام کارى واحد) روانشناس آلماني کريستين وُن اهرنفل، 1920 ميلادي نگاهي‌ بياندازيد.


او بر اين عقيده بود که مغز انسان عناصر بصري را با فرمى که بر مفهوم بيشتري تأکيد داشته باشند يکي‌ مي‌سازد و به طور کل اين الگو را بر اساس رابطه و شباهت اشيا با يکديگر شکل مي‌‌دهد.


اصل ديگر تئوري گشتالت، انحصار نام دارد، که به طور معمول در طراحي لوگو به کار مي‌‌رود؛ هنگامي‌ که يک شيء تکميل نشده است اما جزئيات کافي‌ براي کامل کردن تصوير توسط چشم انسان موجود است. پانداي نشان WWF، مثال خوبي‌ از اين تئوري است.


تئوري گشتالت (Gestalt) در روانشناسي لوگو

تئوري گشتالت (Gestalt) در روانشناسي لوگو



فرم لوگويي‌ که به کار مي‌‌بريد به مرور به عنصري بديهى و طبيعي‌ تبديل مي‌‌شود که پيام شرکت مربوطه را وسيع‌تر مخابره مي‌‌کند. هنگامي‌ که شما روانشناسي لوگو را درک کنيد قادر خواهيد بود از اين آگاهي‌ براي خلق يک نشان تجاري قوي به سود مشتري خود بهره جوييد.


 


 


برگرفته از: هزار و يک بوم


طراحي لوگو ارزان و با کيفيت در شرکت تبليغاتي کِي نگار


مشخصات

تبلیغات

محل تبلیغات شما
محل تبلیغات شما محل تبلیغات شما

آخرین وبلاگ ها

برترین جستجو ها

آخرین جستجو ها

بازاریابی، تبلیغات، برند مجموعه خدماتي کيان امداد اردکان seo company in delhi موسسه نواندیشان سپهر راهبر خراسان بلاک چین باغ در شهریار,باغ ویلا در شهریار,باغچه در شهریار,املاک شاد شهریار Shelly دکتر سلامت hope&happiness elevator