انتخاب رنگ در طراحي لوگو


انتخاب رنگ در طراحي لوگو يکي از عناصر قابل توجه است. همان طور که در مقاله مهارت در طراحي لوگو در سايت هزارويک‌بوم خوانديد، يادگيري روانشناسي رنگ براي يک طراحي تاثيرگذار بسيار حياتي است. ذهن بشر به محرک‌هاي بصري بيشترين پاسخ را دارد و رنگ يکي از اصلي ترين فاکتورها در کيفيت اين پاسخ است. در هر دو سطح خودآگاه و نيمه خودآگاه چه در طبيعت جهان و چه در هنرها و ساخته‌هاي دست بشر، رنگ‌ها معاني مختلفي را انتقال مي‌دهند. طراحان گرافيک بايد از قدرت روانشناسي رنگ براي بالا بردن کيفيت طراحي خود بهره بگيرند. انتخاب رنگ در هيچ زمينه‌اي از طراحي گرافيک به اندازه طراحي لوگو حائز اهميت نيست. 
 


استفاده از رنگ مي‌تواند لايه‌هاي متعددي از معني ايجاد کند. از پاسخ‌هاي مبتني بر غريزه تکامل يافته در طول ميليون‌ها سال تا روابط پيچيده‌اي بر اساس فرضيات اکتسابي ايجاد کرده‌ايم. شرکت‌ها مي‌توانند از اين پاسخ‌ها براي برجسته کردن و انتقال بهتر پيام برند خود استفاده کنند. شما به عنوان يک طراح لوگو مي‌توانيد با درک کامل روانشناسي لوگو به دستاوردهاي چشم‌گيري در کار خود برسيد.


رنگ‌هاي متفاوت در طراحي لوگو چه مفهومي دارند؟


logocolours


هر رنگ حتي سياه و سفيد، در طراحي لوگو معاني خاص خود را دارد. شما به عنوان يک طراح براي تقويت عناصر خاصي از لوگو و ظرافت بخشيدن به پيام طرح با استفاده از سايه‌ها و پرده‌هاي رنگ، بايد رنگ‌هاي طراحي خود را با دقت بسياري انتخاب کنيد.


به طور کلي رنگ‌هاي روشن و پررنگ بيشتر جلب توجه مي‌کنند اما ممکن است کمي‌ گستاخانه به نظر برسند. پرده‌هاي ملايم‌تر از رنگ تصوير پيچيده‌تري را مي‌سازند اما ريسک ناديده گرفته شدن را بالا مي‌برند. در جامعه رنگ‌هاي مختلف به معاني خاصي نسبت داده مي‌شوند. برخي از مهم‌ترين مفاهيمي که رنگ‌هاي متفاوت انتقال مي‌دهند عبارتند از:


قرمز: بيانگر احساسات شديد، انرژي، خطر يا خشونت، حرارت و گرمي‌است. از اين رنگ براي تحريک اشتها نيز استفاده مي‌شود به همين دليل شما اين رنگ را در لوگوي رستوران‌ها و محصولات غذايي زياد مي‌بينيد. انتخاب رنگ قرمز براي لوگو پويايي بيشتري را به طراحي شما مي‌آورد.


نارنجي: اغلب اوقات به معرف نوآوري و تفکر مدرن است. اين رنگ دربردارنده مفاهيم جواني، تفريح، توانايي مالي و در دسترس بودن است.


زرد: از اين رنگ بايد خيلي با احتياط استفاده کنيد. زيرا حاوي معاني منفي همچون ترس و کاربردهايي مانند علائم خطر است. با وجود اين اين رنگ بسيار درخشان، گرم و دوستانه است و يکي ديگر از رنگ‌هاي تحريک اشتها محسوب مي‌شود.


سبز: معمولا زماني به کار مي‌رود که يک شرکت بخواهد خصوصيات مربوط به طبيعت و اخلاقيات خود را برجسته تر جلوه دهد. از اين رنگ به خصوص در لوگوي محصولات غذايي ارگانيک و سبزيجات استفاده مي‌شود. از ديگر معاني که به اين رنگ نسبت داده مي‌شود مي‌توان به رشد و تازگي اشاره کرد. اين رنگ در توليدات و محصولات اقتصادي نيز بسيار محبوب است.


آبي: يکي از مرسوم ترين رنگ‌هاي مورد استفاده در لوگوي شرکت‌هاي بزرگ است. اين رنگ بيان گر تخصص، تفکر مهم، همبستگي، صداقت و آرامش است. آبي با مفاهيم قدرت و موفقيت نيز ارتباط دارد و به همين دليل در ميان موسسات مالي و شرکت‌هاي دولتي بسيار محبوبيت دارد.


logo-color-psychology-wheel


بنفش: از سلطنت و ثروت سخن مي‌گويد. اين رنگ زمان زيادي است که به کليسا مرتبط است و معاني خرد و کرامت را انتقال مي‌دهد. در طول تاريخ اين رنگ همواره رنگ ثروت و توانگري بوده است.


سياه: يک رنگ دوشخصيتي است. از يک طرف بيانگر قدرت و کمال است و از طرف ديگر با مرگ و جنايت مرتبط است. اما با اين وجود اکثر اوقات لوگوها نياز به يک نسخه سياه و سفيد براي رسانه‌ها دارند. امروزه توجه خاصي به لوگوها و آرم‌هاي نوشتاري تک رنگ مي‌شود.


سفيد: به طور کلي با مفاهيم خلوص، پاکي، سادگي و ساده لوحي مرتبط است. لوگوي سفيد بايد در يک زمينه رنگي استفاده شود. بسياري از کمپاني‌ها ترجيح مي‌دهند يک نسخه رنگي و يک نسخه سفيد از لوگو داشته باشند. به عنوان مثال نماد نوشتاري کوکاکولا روي قوطي‌هاي قرمز و بطري‌هاي قهوه اي به رنگ سفيد است و در موارد ديگر نوشتار قرمز روي زمينه سفيد استفاده مي‌شود.


قهوه‌اي: ماهيتي مذکر دارد و اغلب براي محصولات مربوط به زندگي در حومه شهر و خارج از خانه مورد استفاده قرار مي‌گيرد.


صورتي: مي‌تواند براي تفريح و علاقه باشد. اما شخصيت مونث آن باعث شده است استفاده به جز محصوات انحصاري بانوان نداشته باشد.


به طور حتم اين ارتباطات قوانين غيرقابل تغيير نيستند. اما بهتر است در انتخاب رنگ آنها را مدنظر قرار دهيد. به خاطر داشته باشيد تاثير نهايي طراحي شما تنها به رنگ‌هاي انتخابي وابسته نيست بلکه تعامل اين رنگ‌ها با شکل‌ها و متن انتخابي تعيين کننده قدرت طراحي شما خواهد بود.


يک يا چند رنگ


ebay


براي بيشترين تاثيرگذاري پيام رنگ انتخابي بسياري از طراحان بزرگ پيشنهاد مي‌کنند در زمان خلق لوگو تنها از يک رنگ استفاده کنيد. در عين حال برخي لوگوهاي چند رنگ بسيار موفق مانند گوگل، ويندوز و eBay نيز وجود دارند.


استفاده از رنگ‌هاي متعدد نشان دهنده ارائه رنج وسيعي از محصولات و خدمات توسط آن کمپاني است. همچنين از نمادهاي چند رنگ براي حلقه‌هاي المپيک و يا ديگر مسابقات جهاني استفاده مي‌شود که مفهوم نژادهاي متفاوت و فراگير بودن را انتقال دهد.  


استفاده از الگوها و تکه‌هاي چند بخشي و موزاييکي به تازگي در طراحي لوگو بسيار رايج شده ست. طبيعتا اين نوع طراحي به رنگ‌هاي مختلفي از طيف کنتراست‌هاي سايه روشن يک رنگ نياز دارد.


بيشتر بخوانيد:


تفکر بين‌المللي داشته باشيد


اگر مشتري شما يک شرکت بين‌المللي است رنگ لوگو را با وسواس بيشتري انتخاب کنيد. تفاوت‌هاي فرهنگي در تفسير رنگ‌ها بسيار تعيين کننده است. به عنوان مثال در چين قرمز رنگ شانس و خوش اقبالي و در هند سفيد رنگ مرگ و عزاداري است. بنابراين اگر لوگويي که طراحي مي‌کنيد قرار است در سطح جهاني مطرح شود بايد با مفاهيم رنگ‌ها در فرهنگ‌هاي مختلف آشنايي داشته باشيد.


آخرين توصيه ما در زمينه انتخاب رنگ اين است که از تمرکز و توجه بيش از حد به رنگ پرهيز کنيد. به خاطر بسپاريد که از هر دوازده نفر يک نفر از کوررنگي رنج مي‌برد.


بيشتر بخوانيد:




  • چگونه طراحي لوگو مناسبي براي مخاطبين کوررنگ داشته باشيم؟




به علاوه هر لوگويي که خلق مي‌کنيد به احتمال زياد در آخر با نظر مشتري به صورت تک‌رنگ و يا با رنگي متفاوت نهايي مي‌شود. بنابراين اطمينان داشته باشيد که رنگ انتخابي شما تنها طراحي شما را قوي تر و موثرتر کرده است و آن رنگ بخشي از معني و تعريف لوگو نيست.


 


 


برگرفته از: هزار و يک بوم


طراحي لوگو ارزان و با کيفيت در شرکت تبليغاتي کِي نگار


 


مشخصات

  • جهت مشاهده منبع اصلی این مطلب کلیک کنید
  • کلمات کلیدی منبع : طراحي ,لوگو ,استفاده ,رنگ‌هاي ,مي‌شود ,سفيد ,طراحي لوگو ,استفاده مي‌شود ,داشته باشيد ,بيشتر بخوانيد ,تعيين کننده
  • در صورتی که این صفحه دارای محتوای مجرمانه است یا درخواست حذف آن را دارید لطفا گزارش دهید.

تبلیغات

محل تبلیغات شما
محل تبلیغات شما محل تبلیغات شما

آخرین وبلاگ ها

برترین جستجو ها

آخرین جستجو ها

موسسه خیریه سگال طراحی داخلی در اردبیل دیزان خانه معماری لوکس دانلود سریال و فیلم های تلویزیونی ایرانی رایگان پاورلاین سلبرتی کتاب خوان Gina جنگ رسانه ای دشمن نمایندگی رادیاتور پانلی در شیراز- فلاح زاده باغ سپیدار Amanda